Енерджи Инфо БГ 2020

ENERGYINFO.BG 18 Изминалата 2019 г. беше поред- ната година на нарастващ положи- телен тренд в развитието на ауто- мотив индустрията у нас, което е особено важно на фона на забавяне- то на темпото за автомобилната индустрия в световен план. Инвес- тиции за близо 250 млн. лв. разкриха хиляди нови работни места, като за нас най-радващото е, че много от тях бяха във високотехнологични производства, както и такива, свързани с двата водещи клона на аутомотив индустрията на бъдеще- то – автономните технологии и електромобилността. Безспорно някои от инвестиции- те през 2019 г. ще се окажат из- ключително значими за развитието на индустрията в страната ни за години напред. Така например Bosch откри своя Инженерен център Со- фия, в който се създават най-висо- котехнологичните разработки в областта на автоматизираното и автономното шофиране в глобален мащаб, а също така софтуер с тех- нологии за автомобили с намалени и нулеви вредни емисии. През изми- налата година също бе създаден R&D центърът на odelo в България. Компоненти за електромобили През годината видяхме и едно важ- но събуждане на индустриална зона, За България е важно да привлича инвестиции в зелени технологии арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България, за годишния алма- нах на българската енергетика Енерджи Инфо БГ която е много съществена за райо- на си – тази край ловешкото село Баховица. От поточните линии на Voss Automotive сега слизат компо- ненти за електромобили и системи за пречистване на изгорелите газо- ве на дизелови двигатели отново за Mercedes-Benz и Volkswagen. Много фирми разшириха производството си – WITTE Automotive откри нова про- изводствена база в завода си в Русе, благодарение на което работещите там надхвърлиха 1300 души. Шведс- ко-швейцарската ABB пък откри ново производствено съоръжение, което ще създаде над 400 работни места за производството на електрически системи в Петрич. В момента Аутомотив Клъстер България (АКБ) усилено работи по над 6 нови проекта, като осъще- ствяването им би имало не по-мал- ко отражение върху икономиката на страната, отколкото пристигане- то на голям производител, който да изгради пълни мощности у нас. Преговаряме с няколко големи име- на в областта на производството на високотехнологични компоненти и имаме всички основания да смя- таме, че те гледат на България като на свой първи избор при про- учванията си в района. Със сигур- ност поне двама големи производи- тели на автомобили готвят нови инвестиции в Източна Европа и България е в топ 3 на дестинации- те, които те разглеждат. За стра- ната е важно не просто да привли- ча нови инвестиции, но да привлича инвестиции с висока добавена стой- ност, а това включва инвестиции в зелени технологии. В Клъстера се стремим да позиционираме страна- та като хъб за високи технологии – за разработки в областта на ав- тономните технологии, батериите за електромобили и водородните клетки. Голям плюс на страната ни е развитата мрежа от IT компании и изключителните специалисти, ко- ито работят в тях. Неслучайно гигантът в областта на електро- мобилите Tesla избра за своя първи завод в Европа не автомобилен град като Щутгарт или Мюнхен, а IT столица като Берлин – защото ви- соките технологии стават все по- важни и за автомобилното произ- водство. София и останалите голе- ми български градове са много доб- ре позиционирани на тази карта и трябва да се възползваме от това. Електромобилността - глобална тенденция Електромобилността в глобален мащаб вече е ясна тенденция и ни- кой няма колебание дали електричес- ката революция ще се случи, а кол- ко бързо ще стане това. За да се ускори този процес, производители- те в момента инвестират в голе- ми R&D центрове, в които да бъдат изследвани нови типове материали и решения за намаляване на време- то за производство и цените на батериите. България има отлична възможност да се намеси в битка- та за създаването на батерии с твърд електролит, на свръхбързи решения при зарядните станции и на соларни централи за автомобил- ната и не само индустрии, а това са определящите тенденции – бързи- на за производство на батерии, це- ната им и скоростта на зареждане на електромобилите.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3Mjk=